fredag 21. februar 2014

Animasjon i skolen


 

Animasjon i skolen.

Jeg har valgt animasjonsfilmen ”Huset på Kampen” fra utstillingen “Animert i 100 år”

Filmen har manus, regi, og design av Pjotr Sapegin. Laget i 1998 av Studio Magica as. Figurene er i leire/plastelina og blir animert i multiplan. Fortellerstemmen  tilhører avdøde Odd Børresen.

Denne fantastisk søte og snåle animasjonsfilmen handler om et forlatt hus på bakketoppen Kampen i Oslo, men det kunne vært hvor som helst i verden. En dag flytter en mann inn i det forlatte huset., og skjønner fort at huset har andre ubudne gjester: En rotte! Han går til krig mot rotta, med gift, bjørnefelle og til slutt innleid katt med draps garanti. Under gulvet er fortsatt rotta, og forresten så er det en jenterotte, og hun er blitt fullstendig forelsket i mannen ovenpå. I det mannen skal  til å gi opp huset og flytte, deklamerer hun sin store kjærlighet til mannen! De lever lykkelig alle sine dager.

Filmen vant Dolby prisen, kortfilmfestivalen i Grimstad. Amanda, årets kortfilm 1998( Norsk Filminstitutt nettside)

Kunnskapsløftet sier at i kunst og håndverksfaget skal elevene etter 8-10. års trinn ha lært å:

“Tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruk av egne virkemiddel”.

Jeg ville vise elevene mine i 9 klasse denne fine kjærlighetshistorien som jeg synes passer godt til ungdommstrinnet. Jeg ville lagt temaet “Amimasjon” over et lengre tidsløp, fordi det er tidkrevende å lage animasjonsfilm med barn og unge. Jeg vil her bare skisse opp de 2 første timene.

1.Time. Elevene ser filmen, mens jeg skriver stikkordene for virkemiddel  i animasjon på tavla: lys, lyd, bildeutsnitt, sceneografi. Vi samtaler om filmen og elevene får komme med sine synspunkt på tematikken i denne historien. Kjærlighet kommer i mange former, særlig når du minst venter det.

Deretter forklarer jeg ordene på tavla med enkle beskrivelser og eksempler. Vi kjører filmen en gang til med tanke på bare å fokusere på  de ulike virkemiddel i animasjonsfilm. Diskuterer med dem etterpå. Sjekker ved spørsmål om de har skjønt begrepene på tavla.

Ville avsluttet med å vise en annen  animasjonsfilm  av Pjotr Sapegin “ Katten Mons

2. Time. Den ville jeg ha startet med å vise “Aria” av samme animatør. Etterpå skal elevene gå sammen 2 og 2, og prate om filmen. Mens elevene så filmen,delte jeg ut ark med virkemiddel som jeg gikk i gjennom sist gang. Der svarer elevene skriftlig på stikkordene. Oppsummerer arket på slutten av timen. Viser filmen en gang til.

De neste ukene går med til å komme med en ide til en enkel (flat) animasjonsfilm, tegne storyboard,  filme, redigere, lyd. Dette gjøres i grupper på 3. Det å ta seg tid til å gjøre dette ordentlig, tror jeg elevene lærer veldig mye av.

Filmene fant jeg  ved å søke på You tube.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar